DSC4987ok

Blog: In vier maanden tijd naar een concreet en uitvoerbaar plan

Na de zomer start de derde editie van de opleiding ‘Organiseren en regisseren van een (integraal) kindcentrum. Sabine Jansen is als programmamanager inhoudelijk verantwoordelijk voor de inhoud van de opleiding. Ze vertelt over haar ervaring met de opleiding en het praktische karakter ervan.

“We starten met cursisten die over het algemeen heel erg zoekende zijn en niet goed weten waar ze naartoe willen op het gebied van IKC. Een aantal cursisten heeft van tevoren ook nog niet echt een vraag of doel geformuleerd. Het is een uitdaging en ook wel eer om daar een bijdrage aan te kunnen leveren. Ik vind het heel bijzonder om te zien wat voor geweldige presentaties en plannen van aanpak er liggen na de opleidingsperiode, die toch maar zo’n vier maanden beslaat. Dan denk ik ‘goh, in zo’n korte tijd van niet weten waar ik sta naar zo’n concreet, mooi, tastbaar en uitvoerbaar plan wat me zo veel passie verteld wordt’. Daar doen we het voor!”

Mixen van online en klassikaal aanbod
Je hebt het over het opleveren van een concreet plan. Hoe zorg je ervoor dat dit lukt? “Ik denk dat het succes hem erin zit dat de inhoud van de opleiding bestaat uit zowel theorie als uit goede en concrete praktijkvoorbeelden. We hebben natuurlijk theorie uit de boeken, maar we proberen ook artikelen te zoeken die mensen écht aanspreken. Dus artikelen waar ‘doen’ in zit. Daarnaast denk dat het een meerwaarde is dat we de opleiding aanbieden als SPOC (small private online course). Dat is een social learning platform waar theorie en kennis kunnen worden uitgewisseld tussen cursisten en docenten. De SPOC helpt om meer tijd te creëren en om meer stil te staan bij iedere individuele cursist. Zo kunnen we meer stilstaan bij de vragen: ‘wat is nu het probleem en waar wil je naartoe met je organisatie?’ Waardoor dat resultaat heel concreet wordt. Naast het social platform, waarin we lesstof en opdrachten aanbieden, organiseren we ook fysieke lesdagen. We mixen dus online en klassikaal leren en dat heet met een een mooi woord blended learning.”

Hoe ervaren de cursisten dit blended learning? “Het voordeel werd duidelijk zichtbaar na de eerste lesdag. De cursisten konden voorbereid aan deze dag beginnen. Ze hadden via de SPOC al wat achtergrondinformatie verzameld en konden dus gelijk relevante vragen stellen. Ook konden de cursisten online al met elkaar kennismaken. Sommige cursisten gaven aan dat het even wennen was. Sommigen dachten dat het een soort MSN-achtige functie zou zijn waardoor je gewoon online met elkaar kon chatten, maar SPOC biedt veel meer mogelijkheden dan dat. Het platform zorgt er echt voor dat cursisten zich op een door hun gewenst moment kunnen verdiepen in de theorie door het gebruik van verschillende content en dat deze theorie in de fysieke lessen als onderlegger kan worden gebruikt.”

Externe experts
Waarin uit het praktisch karakter van de opleiding zich nog meer? “Dit praktische proberen we ook heel erg in de opleiding te implementeren door externe experts in de opleiding te betrekken. Dit uit zich dan in de SPOC – zo’n expert krijgt bijvoorbeeld de rol van gastmoderator – maar ook tijdens de fysieke lessen. Deze externen betrekken we erbij om de cursisten een zo breed mogelijke bagage mee te geven die past binnen hun situatie. Iedereen komt uit een totaal andere context dus hoe meer inzichten je hebt, hoe beter je de zaken eruit kunt pakken die voor jou als individu van toepassing zijn. Je krijgt heel veel informatie om een beeld te vormen, maar niet alle informatie is relevant voor jou. Filter van tevoren wat bij jouw situatie past en ga daarmee aan de slag in de praktijk, dat is de tip die ik de cursisten geef.”

Interview door Teis Parren
Deel dit artikel: